Van mond-tot-mond naar online vertrouwen: hoe zichtbaarheid ontstaat

Mond-tot-mondreclame is een belangrijke vorm om zichtbaarheid met jouw bedrijf te creëren. Dit zijn vaak persoonlijke aanbevelingen van de sociale kring, maar tegenwoordig verschuift dit ook naar online kanalen. Zo zoeken steeds meer consumenten bevestiging op Google en social media om reviews en ervaringen te lezen. Online zichtbaarheid en reputatie zijn ook zeker belangrijk voor het succes en zichtbaarheid van een bedrijf.
De kracht van online ervaringen
Om te beginnen is het goed om te kijken wat de kracht van online ervaringen precies is. Zo heb je online veel reviews die je kunt bekijken als je een product of dienst wil aanschaffen. Consumenten vertrouwen namelijk eerder ervaringen van anderen dan alleen de boodschap van een bedrijf zelf. Je kunt gemakkelijk recensies vinden in de vorm van sterren. Bijvoorbeeld vijf sterren voor een goed product of dienst, of juist een ster als het ze niet is bevallen. Een slechte review kan impact hebben, maar een boel goede reviews ertegenover zorgt ook voor vertrouwen.
Zichtbaarheid vergroten via content en links
Je kunt de zichtbaarheid van jouw bedrijf op verschillende manieren vergroten via het internet. Denk aan content in de vorm van blogs, artikelen en socialmediaposts waarin je expertise en betrouwbaarheid uitstraalt. Ook kan linkbuilding een manier zijn om de zichtbaarheid van jouw bedrijf te vergroten. Zichtbaar zijn op betrouwbare sites kan de online reputatie versterken en je kunt met linkbuilding ook de positie in Google verbeteren. Je wil immers gevonden worden waar klanten zoeken. Wil je meer weten over linkbuilding? Lees meer over linkbuilding uitgelegd en ga op een eenvoudige maar effectieve manier aan de slag.
Verbinding tussen klant en bedrijf
Online kan je ook een bepaalde verbinding creëren tussen klant en bedrijf. Door open communicatie over producten, diensten en bedrijfsprocessen zorgt voor transparantie. Verder is de online zichtbaarheid heel erg belangrijk. Wees als bedrijf bereikbaar en aanwezig op plekken waar je klanten het verwachten. Op die manier bouw je voor jezelf een goede reputatie op en kun je online aan de slag gaan.
Andere pijlers van digitaal vertrouwen
Digitaal vertrouwen kent meer pijlers. Denk aan de veiligheid en betrouwbaarheid van jouw website. Zo moet jouw website beschikken over SSL en moet je duidelijke contactinformatie vermelden op de site. Denk aan contactgegevens en hoe mensen jouw bedrijf kunnen bereiken. Ook is het belangrijk om een heldere en vriendelijke klantenservice te hebben die snel een reactie geeft op vragen van de klant. Bovendien is een consistente branding en tone of voice belangrijk in alle communicatiekanalen.