Een e-bike repareren: dit zijn onze ervaringen

6 Oktober, 2025 10:44

De e-bike is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Of het nu gaat om een gewone fiets of om een fatbike: je ziet ‘m steeds vaker op de weg. Een e-bike is handig vanwege de trapondersteuning en technische hoogstandjes, maar het brengt ook een uitdaging met zich mee: de repareerbaarheid. Hoe makkelijk kun je zelf iets maken als je elektrische fiets stuk is? We delen onze ervaringen.

De eerste keer dat iets stuk ging

Toen we onze eerste e-bike aan hebben geschaft, waren we razend enthousiast over het gemak. Lange afstanden fietsen was geen probleem meer, een heuveltje op merkte je niet zo in de benen en de fiets integreert zich razendsnel als onderdeel van je dagelijkse leven. Jammer dat het gevoel voorbij was toen de eerste lekke band zich aandiende.

Een band plakken is iets wat vroeger iedereen kon. Je leerde het als kind van je vader. Maar met de nieuwe technologie is zelfs een band plakken ingewikkelder dan je denkt. Sommige merken hebben namelijk allerlei technische hoogstandjes in het wiel zitten. Met wat geduld en lef lukte het uiteindelijk, al kostte het meer tijd dan bij een gewone fiets.

Deze reparaties kun je meestal zelf

Een e-bike rijden is soms net als autorijden: je zult af en toe wat onderhoud moeten uitvoeren, of als je minder technisch bent ingesteld, laten doen. Gelukkig kun je veel dingen zelf. Een ketting schoonmaken en opnieuw smeren is het lastigste klusje niet. Bovendien zijn tegenwoordig veel e-bikes uitgerust met een zogenoemde ‘carbon belt’: een riem die je eigenlijk bijna nooit hoeft te vervangen.

Ook je remmen afstellen of remblokjes vervangen gaat bij veel elektrische fietsen niet anders dan bij een gewone fiets. Soms vraagt het om wat gedoe met inbussleutels en krijg je vieze handen, maar het zijn geen taken waar je specialistische kennis voor nodig hebt. Het lukte ons eigenlijk wel binnen een kwartiertje. Het is fijn dat veel fabrikanten inmiddels generieke onderdelen gebruiken, want daardoor kun je veel onderdelen gewoon bij een webwinkel als Holland bike shop kopen.

Makkelijk en moeilijk vindbare onderdelen

Na een goede duizend kilometer fietsen zul je je eerste onderhoud moeten plegen. De meeste onderdelen die je makkelijk vervangt, zijn ook heel eenvoudig te verkrijgen. Binnenbanden, buitenbanden, kettingen en remblokjes liggen letterlijk bij elke fietsenwinkel op voorraad. Ook online is het aanbod enorm, inclusief duidelijke beschrijvingen en handleidingen.

Een lampje vervangen is niet zo ingewikkeld, maar een onderdeel dat verbonden is met de bedrading of het display, is al snel lastig te vinden. Veel onderdelen zijn ook vaak verbonden met een merk. Voor Bosch of Shimano is er veel te vinden, maar bij minder bekende merken ben je al snel aangewezen op de dealer. Dat merk je vooral bij minder gangbare merken, zoals veel Chinese modellen.

Waar je beter niet aan begint

Een e-bike is een keer afgeschreven, en dat is concreet wanneer de accu het begeeft. We hebben zelf talloze keren geprobeerd een accu te vervangen, maar het is lastig. In een accu zitten zogenoemde ‘batterijcellen’. Het lijkt een fluitje van een cent om kapotte cellen te verwijderen en er nieuwe cellen in te plaatsen, maar dat is het niet. Een e-bike heeft namelijk ook een ‘battery management system’. Die houdt bij of je accu nog in goede gezondheid verkeert. Er zit dus ook een software-kant aan. Bovendien is het een gevaarlijk klusje om er zelf aan te sleutelen. Een verkeerde handeling kan voor onherstelbare schade zorgen.

Ook van de motor en de software kun je beter afblijven. Fietsen geven soms foutcodes, of de trapondersteuning valt uit. Je hebt dan specialistische apparatuur nodig om het probleem uit te lezen. Het is vaak slimmer (en op de lange termijn goedkoper) om daarmee langs een ervaren fietsenmaker te gaan.

Wat als je niet weet hoe iets moet?

Sommige eenvoudige klussen kun je zelf doen. Maar misschien weet je niet waar je moet beginnen. In onze ervaring bieden online bronnen enorm veel hulp. Zo staat YouTube vol met stap-voor-stap video’s waarin reparaties tot in detail worden uitgelegd. Ook vind je allerlei forums en ervaringen websites. Het is soms even zoeken naar de juiste site, maar het zal je verbazen hoeveel informatie online te vinden is.

We merken dat technische vaardigheden vandaag de dag minder vanzelfsprekend zijn. Een workshop volgen bij een fietsenmaker kan dan heel leerzaam zijn. Dat voelt misschien tegenstrijdig om daarvoor te betalen, maar de kennis die je ermee opdoet, betaalt zichzelf vaak wel uit.

Zelf doen of uitbesteden?

Repareren kun je alleen doen met gezond verstand. Veel onderhoud is zelf goed te doen, maar je moet wel weten wat je doet. Wees eerlijk tegenover jezelf: te lastige klussen kun je beter overlaten aan een fietsenmaker en aan technische bedrijven. Na jarenlang met e-bikes te hebben rondgereden, hebben we zelf een goede balans gevonden. Het kleine werk kun je zelf, maar voor grote reparaties kun je toch beter je grenzen erkennen.

De e-bike is een fantastisch vervoermiddel, maar soms ook een complexe machine. Breng je portemonnee en je veiligheid nooit in gevaar. Met wat handigheid en doorzettingsvermogen kun je veel zelf doen, maar twijfel er niet over om soms toch maar een professional in te schakelen.

Conversie verhogend!

Deel ervaringen op uw website

De voordelen van Klantervaringen

  • Inclusief widget voor uw website
  • Uitstekende helpdesk
  • Deel ervaringen over uw bedrijf
  • Ongelimiteerd gebruik

Nu aanmelden

Inloggen Registreren

Inloggen voor consumenten

Wachtwoord vergeten?

Nieuw? Registreer nu als consument!

Inloggen Registreren

Inloggen voor bedrijven

Heeft u nog geen account? Klik dan hier om uw bedrijf aan te melden